Talven iloa
Rattikelkan tuunaus
Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
29. maaliskuuta 2016
Tuunattu rattikelkka valmiina mäkeen.
 
 Mäenlasku on hauskaa. Sitä on mukava aikuisenkin harrastaa. Yhdessäolo lasten kanssa sujuu leikiten ja urheillen.
Länsirinne ilta-auringon valossa.
 Mäenlasku on sitä mukavampaa, mitä paremmat välineet on käytössä. Esittelyssä on nyt oma tuunaus-projektini. Lähtökohtana on Stiga-kelkan klooni, jota myytiin hintaan 29,90 euroa Puhoksen Intersportissa. Yhden Stiga-kelkan hinnalla näitä saa arviolta 2-3, riippuen siitä, mihin malliin sitä vertaa.
 Kelkan mitoitus on tehty lasten mittojen mukaan, mikä aikuisen käyttäessä kelkkaa aiheuttaa ikäviä venytyksiä. Venytykset sinänsä ovat hyväksi, mutta kun kelkka samaan aikaan kulkee mäkeä alas hyppien ja pomppien, ei lopputulos ole enää nautinto kenellekään.
 Paransin ergonomiaa poistamalla ratin ja asentamalla polkupyörän ohjaustangon. Väliin tuli putki, joka nostaa ohjaustangon ylemmäksi. Biltemasta löytyivät tähän tarkoitukseen sopivat osat kilpailukykyiseen hintaan.
  Kaikki ei kuitenkaan ollut valmista suoraan liitettäväksi, kysehän oli luovasta uudelleensovittamisesta lähes uuteen tarkoitukseen. Ohjaustankoa piti kaventaa ennen kädensijojen liittämistä. Väliputken sain katkaisemalla alumiinisen satulaputken rautasahalla. Osat sopivat mukavasti yhteen. Onneksi putkia ei tässä maailmassa tehdä millä-sattuu-mitoituksilla, yleensä käytetään jonkinlaisia standardeja.
 Kelkkaa tehtaan paketista koottaessa havaitsin ikävän lapsuksen. Sivusuksia kiinnipitävät ruuvit jäävät törröttämään. Ilman viilausta ruuvinpäät jarruttavat sitä kovempaa, mitä kovemmalla pinnalla liikutaan. Ruuvien toiseen päähän piti hankkia kupupäiset mutterit, etteivät ruuvinpäät repisi kenkien pohjia.
Olisiko yksi syy kelkan halpaan lähtöhintaan huolimaton viimeistely? Suksen kiinnitystä piti hieman viilailla.
 Jalaksen kiinnitystä piti parantaa kupupäisellä mutterilla. Nailonlukitteisen mutterin sijaan käytin kahta tavallista mutteria, jotka yhdessä ovat pitemmät kuin yksi nailonlukitteinen mutteri. Oikealla näkyy takavaloratkaisu.
 
Miksi nähdä tämä vaiva?
Idänpuoleinen rinne, sama rinne, jossa kuvasin "Lennokin lennätystä lehtimetsään". Kts. Youtube.
 Näin aikuinen saa kropalleen paremmin sopivan rattikelkan. Stiga tekee Snowracer King Size –rattikelkkaa, joka ”on erikoispitkä, nopea ja vahvistettu, jolla aikuisen on helppo laskea”. Hinta on 119 euroa. Kuvan perusteella ei voi sanoa, onko ratti tavanomaista korkeammalla, jotta aikuisen ei tarvitsisi kurotella.
 Ainakin kokeilemissani muissa Stigoissa etusuksi on hieman ylempänä tasosta, jossa sivusukset ovat. Tästä seuraa se, että etusuksi alkaa ohjata vasta, kun se on käännetty jyrkkään kulmaan. Hienovarainen, tarkka ohjaus ei onnistu. Toisaalta tällainen ratkaisu on hyväksi heikkovoimaisille lapsille. King Size –mallin olen nähnyt vain kuvissa.
 Eräässä myymälässä oli esillä Stigan Snowracer SX Pro, jossa on lupaavasti BMX-pyörän ohjaustanko. Siitä tuli mieleen Rauli Badding Somerjoen laulama biisi ”Bensaa suonissa".
”Ol yhden miehen ratissa, liikaa klappia,
se tuli mutkaan ja sitten tuotiin pappia”
SX PRO:ssa oli todella liikaa klappia. Sellainen pitää eliminoida ennen alamäkeen lähtöä, mikä teettää ylimääräistä työtä. Hintaa SX PRO:lla on 89,90 euroa.
 Toinen hyöty tulee yksilöllisestä kelkasta. Oma löytyy helpommin muiden rattikelkkojen joukosta.
 Projektin hinnaksi tulee arviolta 65-72 euroa, riippuen tietysti siitä, tarvitseeko hankkia työkaluja ja muttereita ym. perustarvikkeita. Sekin palkitsee. Myöhemmin lisäsin vielä polkupyörän valot, jotka kiinnittyvät kietaisemalla tangon ympäri. Kirkas valo eteen ja kaksi punaista taakse.
 Artikkelissa kerrotut toimenpiteet ovat tietysti sovellettavissa myös Stigan kelkkoihin. Taitavat tekijät voivat tehdä omat kelkkansa varaosina myytäviä suksia hyödyntäen. Siitä vaan rohkeasti ideoimaan ja tekemään!.
Valot ja valaistus tekevät mäenlaskusta mielenkiintoisen.
 Rattikelkan ajovalot luovat tunnelmaa. Istuimen alle voisi laittaa lisää valoa. Mikään laki ai sitä kiellä, toisin kuin tieliikennekäytössä olevissa autoissa alustaan kiinnnitetyt valot.

 Projektin kustannukset
Rattikelkka
Ohjaustanko
Polkupyörän kahvat, 2 kpl
Ohjauspylväs, jonka kulma on säädettävä
Satulaputki, alumiinia 6061
Jokunen prikka, eli välilevy, sekä ruuvi ja muttereita
Valot, valinnan mukaan

YHTEENSÄ
29,90 euroa
7,99–12,99 euroa
2,99 euroa
12,99 euroa
9,99 euroa
1–3 euroa
? euroa
65–72 EUROA + valot
 Tarvittavat työkalut
Rautasaha
Pistepuikko ja vasara, joilla tehdään aloituskolo putkeen läpimenevän reiän poraamista varten.
Poranterä
Porakone
Kiintoavaimia, joilla ruuvit ja mutterit kiristetään.
Nailonlukitteisia muttereita
Kupupäisiä muttereita
Kuusiokolo-avaimia kaksi erikokoista, joilla ohjaustangon kulma säädetään.
Pyöröviila, jolla avarretaan entisen satulaputken ja rungon väliin tulevaa prikkaa hieman.
Pieini kolmioviila, jolla avarretaan rungossa olevaa reikää, mikäli suksea kiinnipitävä pultti ei mene pohjaan saakka.
Mielellään ruustukki, eli ruuvipuristin, johon työstettävä kappale kiinnitetään.
Kommentit ja kehitysideat: (etunimi).(sukunimi)(ÄT)studiolumi.com
Facebook
Studio LUMI
Kuvat, teksti ja nettisivu Copyright Reino Laukkanen, Studio LUMI.
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com
Testiviesti.fi