Esittelyssä e-Drive Retro
Harrasteautoon sähkömoottori - miksi?
Senaatintorin PopUp-sähköautopäivä 11. syyskuuta 2015

Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
Päivitetty 11. heinäkuuta 2016
 
Triumph GT6 Kaksi versiota.
 
 Vanhojen autojen harrastaja - Valmistaudu bensiinin loppumiseen. Jätät perinnöksi paremman maailman.
 Autoharrastajan omaatuntoa koetellaan aina vain enemmän. Kasvavalta ympäristötietoisuudelta ei voi välttyä paatuneinkaan petroolipää, vaikka kuinka olisi bensaa suonissa. Oma porukka ei aina ole suojelemassa kiusallisilta mielipiteiltä, joita viisaampina itseään pitävät esittävät.
 Eniten mobilistia syytetään fossiilisten polttoaineiden kuluttamisesta, vaikka se olisi vähäistä verrattuna työssään ajavien kuluttamaan määrään nähden. Vanhanaikainen tekniikka ei ole hyötysuhteeltaan kaikkein tehokkainta.
 Käytännössä havaittua
 Harrastuksessa on monta puolta. Kun laitteet toimivat, niillä on helppo siirtyä ajassa taaksepäin ja ajatella skandinaavisen minimalistisesti, kuinka yksinkertaisilla konstruktioilla tultiinkaan ennen toimeen. Mutta kun laitteet vikaantuvat, eikä apua tai varaosia löydy mistään, mieli on maassa. Sinänsä hieno laite on vain tilaa vievä kapistus, joka ei toimi tarkoituksessaan. Polttoaineet kehittyvät, osa niistä ei enää sovellu vanhoihin koneisiin. Moottorit eivät saa suojaavia ainesosia ja tiivisteet hapertuvat.
 Uusi ajattelumalli
 Yksi ratkaisu ongelmaan on polttomoottorin vaihto sähköiseen. Äkkiä esitettynä tämä ajatus voi kuulostaa pyhäinhäväistykseltä, suorastaan kerettiläiseltä. Vanhemmille mobilisteille tämä saattaa aiheuttaa ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
 Sähkömoottorilla on kuitenkin monia etuja polttomoottoriin nähden. Luotettavuus paranee erilaisten osien määrän pudotessa dramaattisesti. Iältään vanhat komponentit vaihdetaan uusiin, joiden toimintoja voidaan määritellä tietokoneella. Moottori käynnistyy varmasti. Polttomoottorin käynnistäminen tapahtuu sähkömoottorilla, nyt pelkkä sähkömoottori riittää. Ylikuumenemista ei tapahdu, letkut eivät vuoda, kiinnitykset eivät haperru, nesteiden kanssa ei tarvitse pelailla. Seisontakautta varten ei tarvitse tehdä erityisiä toimenpiteitä, auto on valmis käyttöön ilman erityisiä valmisteluja. Huolto yksinkertaistuu kaiken kaikkiaan.
 Hallintalaitteet yksinkertaistuvat. Kytkin, kaasupoljin ja vaihdekeppi korvautuvat wattipolkimella ja suunnanvaihtokytkimellä. Autosta poistuvat moottori apulaitteineen ja pakoputkineen, vanha pieni lyijyakku sekä bensatankki.
 Auton latauksessa voi käyttää joillain parkkipaikoilla olevia lämmityspistokkeita. On kuitenkin syytä ottaa selvää taholta, joka aluetta hallinnoi, esimerkiksi taloyhtiöltä, tuleeko lämmityspistokkeisiin kesällä sähköä.
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC Coupé viheriön laidalla.
Sähköinen voimanlähde ei häviä näyttävyydessä polttomoottoriselle.
 Startup-yritys vaihtaa voimalinjan
 Virossa päämajaansa pitävän e-Drive Retron konsepti on muuttaa vanha harrasteauto polttoainekäyttöisestä sähkökäyttöiseksi. Työ aloitetaan muutettavan auton tarkastuksella ja toimintakelpoisuuden varmistamisella. Tässä vaiheessa käydään läpi kori, jarrut, ohjaus sekä muut seikat, jotka jäävät jäljelle muutoksen jälkeen. Seuraavassa vaiheessa kanta-autosta poistetaan polttomoottoritekniikka. Kolmannessa vaiheessa auto 3D-skannataan sähköisten komponenttien sijoitusta varten. Neljännessä vaiheessa autoon asennetaan sähköinen voimalinja. Tämä edellyttää usein erilaisten soviteosien tekoa ja asennusta. Viimeisessä vaiheessa auto säädetään haluttujen tehojen ja ominaisuuksien mukaiseksi. Kaikki muutostyöt tallennetaan sähköiseen tietokantaan.
 Lakipykälät ovat valmiina
 Käyttövoiman muutos vaatii aina muutoskatsastuksen. Mikäli kanta-autoa on muutoksen jälkeen jäljellä enemmän kuin 50 prosenttia, ei autoa tarvitse katsastaa täysin uutena autona, jota koskisivat myös uusien autojen määräykset. Moottorista ja vaihteistosta tulee yleensä 26 prosenttia, joten tämä on helposti saavutettavissa.
 Vaihdettaessa museoajoneuvon moottori polttomoottorikäyttöisestä sähkökäyttöiseen ei ajoneuvo ole enää museoajoneuvo. Ajoneuvo pitää muutoskatsastaa tavalliseksi ajoneuvoksi. Tästä seuraa myös ajoneuvoveron maksuvelvoite ja liikennevakuutuksen vuotuinen määrä nousee "normaalille" tasolle.
 Lisää aiheesta astikkelin lopussa olevissa linkeissä, jotka avautuvat omiin ikkunoihinsa.
Päivä paistaa, tuuli käy etelästä.
USA:n lainsäädäntö asetti jo vuonna 1971 raja-arvot päästöille.
 Viro suosii digiosaajia
 e-Drive Retro –yrityksen perustanut Michael M. Richardson on USA:n ja Euroopan kansalaisuuden omaava tiedemies ja yrittäjä. Näin hänet määritellään Linkedin-sivustolla. Tarkemmin sanottuna hän on Viron ensimmäisiä e-asukkaita. Keksinnöistään hänelle on myönnetty 19 patenttia. Vanhojen autojen harrastus ja uuden teknologian parissa työskentely yhdistyy hänen viimeisimmässä yrityksessään.
 Michael M. Richardson esitteli yrityksensä liikeideaa syksyllä 2015 Helsingissä Senaatintorilla järjestetyssä PopUp-Sähköautopäivässä. Keskustelin hänen kanssaan myös sähköisten ajoneuvojen äänimaailmasta. Ovathan äänet oleellinen osa vanhojen kulkuneuvojen viehätystä, ainakin hänen synnyinmaassa USA:ssa. Toistaiseksi autoissa ei ole äänigeneraattoreita, sellainenhan voisi olla mahdollista. Kulkuneuvon ääni on myös turvallisuustekijä, ei pelkkä häiriötekijä. Mitenkään ei ole mahdotonta saada aikaan vastaavaa äänimaailmaa kuin aiemmissa polttomoottorikäyttöisissä ajoneuvoissa.
Valkoista arkkitehtuuuria.
 Jäähyväiset polttomoottorille?
 Mekaniikan viehätys
 Toinen asia on käsi-jalka -koordinaation muuttuminen. Osa vanhojen ajoneuvojen viehätystä on oppia ja osata käyttää jalkoja polkimilla ja kättä vaihdekepillä sujuvasti. Harrasteautoilija ajaa autollaan yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin käsivalintaista vaihteistoa ei joudu hämmentämään häiritsevästi. Ainoat ruuhkat mihin hän voi joutua, ovat joskus kokoontumisajoissa.
 Sähköautoissa on usein automaattivaihteisto, laaja kierroslukualue mahdollistaa myös kiinteän välityksen. Sähkömoottoria hallitaan wattipolkimella ja peruuttamista varten valitaan kytkimellä toinen pyörimissuunta moottorille. Sähköisellä voimalinjalla varustetun harrasteauton uskaltaa lainata tottumattomalle herkemmin kuin perinteisellä tekniikalla varustetun.
 Ehkä tulevaisuudessa saamme totutella toisenlaiseen menneisyyteen kuin nyt.
 
  Linkkejä:
Kommentit muodossa etunimi.sukunimi(ÄT)studiolumi.com
Facebook
Studio LUMI
Kuvat, teksti ja nettisivu Copyright Reino Laukkanen, Studio LUMI.
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com
Testiviesti.fi