Yökiitäjä
Volvo C30
Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
Volvo C30
Volvo laajentaa mallivalikoimaa pienempien autojen suuntaan. Samalla Volvo haluaa laajentaa mahdollisten asiakkaiden joukkoa. Uusi malli on saatu aikaiseksi suunnittelemalla Volvon peruskeulan perään lyhyt matkustamo ja tavaratila. Istumatilaa on neljälle henkilölle, joista lyhyempien on parempi istua takapenkeillä.
Etuvetoisilla autoilla on usein pitkä etuylitys, puskuri on kaukana pyöristä. Moottorille pitää saada tilaa, samoin turvavyöhykkeille. Todellisuutta voi hieman keventää pyöristämällä kulmia. Kun auto kuvataan mainoskuvista tuttuun tyyliin takaviistosta, katoaa etuylitys näkyvistä. Pitkäkeulainen Volvo tuo silloin mieleen vähän etuylitystä omaavan BMW:n. Olisiko tuo mielleyhtymä pelkkää sattumaa? Viistotulla keulalla on kyllä etunsa autoa pysäköitäessä.
C30:n on tarkoitus soveltua myös ikääntyneille ihmisille. Epäilen kuitenkin tuota. Auton kaksi ovea ovat leveät ja turvavarustuksella raskautetut. Turvavyötä saa kurotella kaukaa takaa. Tämä vaatii notkeaa selkää ja ylävartaloa. Ovien raskaus korostuu kaduilla, jotka kallistuvat voimakkaasti jalkakäytävään päin. Kuljettajan on vaivalloista avata ovea ja vastaavasti matkustaja saa kurotella kauas vetääkseen painava ovi kiinni. Auto sopii selvästi paremmin nuorille ja notkeille.
Ikkunan alalaita on korkealla. Oven kyynärnojalla on mukavampi lepuuttaa kättä sen sijaan että tunkisi kyynärpään avoimesta ikkunasta ulos.
Tavaratila on pieni, eivätkä tavarat ole suojassa katseilta, ellei hanki lisävarusteena saatavaa välikantta, kovaa taikka pehmeää.
Monitoimiratista löytyvät säätimet vakionopeudelle ja audiojärjestelmälle. Äänenvoimakkuuden säätö, radiokanavan vaihto ja kappaleiden selaus tapahtuu irrottamatta käsiä ohjauspyörästä. Näppäimet ovat valaistut. Etuistuinten välissä on pistoke, jonka avulla voi kytkeä kannettavan musiikkilaitteen, vaikkapa MP3-soittimen, C30:n audiojärjestelmään. CD-soittimen avulla voi toistaa sekä MP3- että WMA-tiedostoja.
Käsijarrun kahva on omaperäinen. Näin säästyy tilaa.
Infonäytön kuvassa C30 näyttää tältä.
Keskikonsoli on oikeastaan pelkkä kulissi. Sähköiset säätimet eivät tarvitse taakseen mekaniikkaa. Kojetaulun näyttöön syttyy käynnistyksen yhteydessä hetkeksi pikselikuva autosta.
Volvon mallihistoriasta löytyy esikuvia tälle versiolle. Vuosina 1972-73 valmistettiin ns. Pyhimys-Volvosta versiota P1800ES, jossa kattoa oli jatkettu taaksepäin ja lasilevy hoiti sekä takaluukun että takalasin virkaa. Samaan tapaan C30:ssäkin on läpinäkyvä takaluukku.
Koeajoauton 1,8-litrainen moottori oli riittävä rauhalliseen ajoon. Ostaja voi valita viidestä bensiini- ja kolmesta diesel-moottorista. Vaihtoehdot ovat tässä: 1.6 100 hv, 1.8 125 hv, 2.0 145 hv, 2.4i 100hv, T5 230 hv; 1.6D 109 hv, 2.0D 136 hv, D5 180hv.
Volvo P1800ES
Valot ulottuvat pitkälle sivulle asti. Vilkut löytyvät myös sivupeileistä. Oikeanpuoleisessa kuvassa Volvo P1800ES.
Volvo sekoittaa autojensa etu- ja takapäitä nykyään kuin SAAB muutama vuosikymmen sitten. Aikoinaan 1990-luvun alussa konseptiautossa esitellyt muodot ovat yhä käytössä. On huomattava, että konseptiauton julkistuksesta kului vuosia (S- ja V-mallit 1996-) ennen kuin muodot tulivat tuotantoautoihin. Nyt Volvon olisi syytä esitellä uusi konseptiauto, jolla malleihin tuotaisiin uutta ilmettä.
 
Kumpi on isompi, Pyhimys-Volvon kartanomalli vai C30? Tässä mitat millimetreinä:
 
Pituus
Leveys
Korkeus
Akseliväli
P1800ES
4400
1680
1280
2250
C30
4252
1782
1447
2640
Mitoista selviää, että C30 on n. 15 senttiä Pyhimys-Volvon kartanomallia lyhyempi, mutta muilta mitoiltaan suurempi. Leveyttä on n. 10 senttiä enemmän, korkeutta liki 17 senttiä lisää ja akseliväli on peräti 39 senttiä pitempi.
 

Kuvat, teksti ja nettisivu Copyright Reino Laukkanen, Studio LUMI.
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com
Testiviesti.fi